Martinus Rørbye, Sultan Ahmed 3.s brønd foran serailporten i Istanbul, 1840
Martinus Rørbye var en af de danske guldalderkunstnere, der rejste mest. I 1835-36 var han, sammen med arkitekten Gottlieb Bindesbøll, bl.a. i Grækenland og Tyrkiet, begge dele destinationer, der var helt nye for datidens danske kunstnere. Rørbye førte dagbog over sine rejser og fortæller også om den kolde vinter, han opholdt sig i Istanbul (dagbøgerne er i dag i Det Kgl. Bibliotek). Den store akvarel af Sultan Ahmed 3.s brønd fra 1728, der står lige udenfor porten til sultanpaladset i Istanbul, Topkapi, er lavet nogle år senere, i 1840, med henblik på at være en gave til Danmarks nye konge, Christian 8. Rørbye kombinerede en række figurer fra forskellige steder, som han havde lavet skitser af på samme rejse, og samlede dem i en komposition, som akvarellen bygger videre på. Skitserne er i dag bl.a. på Statens Museum for Kunst. Akvarellen i Håndbiblioteket er et skridt på vejen mod den endelige komposition, det store maleri af motivet fra 1846, der i dag hænger på ARoS Kunstmuseum i Aarhus.
Rørbyes akvarel stammer fra en samling tegninger og akvareller af tidens førende danske kunstnere. De er smukt anbragt i en rød fløjlskasse (sandsynligvis efter udkast af arkitekten G.F. Hetsch, der var idemand bag gaven), og foræret den nye konge Christian 8. i 1840.
Kong Christian 8. var en vigtig støtte for både kunst og videnskab, ikke mindst i sin tid som kronprins. Under guldalderen var han præses (en slags bestyrelsesformand) for Kunstakademiet, og opfattedes af mange kunstnere som mæcen. Dan han blev konge i 1839, og ikke mindst da han salvedes i 1840, modtog han bl.a. en række gaver fra kunstnere ved Kunstakademiet – flere af disse befinder sig i dag i Kongens Håndbibliotek.